Nebuďte líní - třiďte odpad
Cíle kampaně:
1. Zvýšit účast obyvatel na třídění
2. Zvýšit množství vytříděného odpadu na obyvatele
3. Zlepšit kvalitu vytříděného odpadu pro recyklaci
Jednotlivé fáze:
· rok 2004: zvýšit účast obyvatel na třídění odpadů o 18 % do r. 2005. V listopadu 2003 se jednalo o 62 % obyvatel, na konci roku 2005 by mělo třídit až 75 % obyvatel. Účast na třídění odpadů musí být provázena také zvyšováním množství vytříděných odpadů a počtu tříděných druhů (sběr komodit, pro které je zajištěno zpracování).
· rok 2005: zlepšit kvalitu třídění odpadů. Předpokladem dalšího zpracování vytříděných odpadů je jejich kvalita, tzn. „čisté komodity“ bez příměsí a nečistot. Je tedy nezbytné směřovat spotřebitele ke zlepšení kvality vytříděných složek – vysvětlovat „co patří a nepatří“ do barevných kontejnerů, jak se jimi vytříděné odpady dále zpracovávají (zpětná vazba).
· rok 2006: utvrdit účastníky třídění ve správnosti jejich chování, poděkovat za spolupráci a podpořit je při pokračování v kvalitním třídění odpadů. Pokud to budou okolnosti vyžadovat (kvalita vytříděných odpadů se nezlepší), tak bude kampaň pokračovat i směrem ke zlepšování kvality: třídíte skvěle, díky za spolupráci, třiďte správně dále.
Sledování účinnosti kampaně:
· Průzkumy postojů obyvatel
Pravidelné sledování postojů obyvatel k hospodaření s odpady: třídění odpadu (bariéry, mýty), žádané informace, preferované informační kanály atd.
Ucelená řada: 1999, 2001, 2003 každý rok na podzim
• Analýzy efektivity komunikační kampaně
Pravidelné sledování (po každé vlně kampaně): povědomí o třídění, povědomí o komunikaci a hodnocení komunikačních nástrojů (média, eventy, PR, direct mail), účinek reklamy.
První hodnocení efektivity komunikační kampaně proběhlo na konci března 2004 s těmito výsledky:
Barevné dny
Jedná se o akce pro veřejnost v 50 českých a moravských městech, které budou probíhat za podpory místních úřadů v parcích nebo na náměstích v období duben, květen, červen a září, říjen. Jejich hlavním zaměřením je výchova dětí a dospělých ke třídění odpadů. Základem akcí je pojízdná výstava Tonda Obal na cestách, která s úspěchem navštívila již stovky základních škol po celé České republice. Tonda Obal je postavička (maskot), která provází děti světem třídění a recyklace odpadů. Součástí programu je výklad lektora, hra „třídění odpadů“, panely ukazující koloběhy odpadů (od vzniku až po recyklaci) a vzorky materiálů vyrobených recyklací odpadů.
Také další atrakce v rámci Barevných dnů jsou zaměřeny na třídění odpadů a mají „lehce vzdělávací“ formu.
Cílové skupiny:
1. děti 6-12 let: např. Maxi domino (skládání dle druhů odpadů a kontejnerů), závody na koloběžkách (cestou se třídí odpad do barevných popelnic), skákání v pytlích, vyrob si svou Petku Peťku a Pepu Střepa atd.
2. mládež 16-25 let: např. soutěž v sešlapávání PETek - připomíná zábavnou a soutěžní formou užitečnost sešlapávání PET lahví před jejich vyhozením do žlutého kontejneru.
3. starší lidé 45-70 let: např. kvizy o třídění odpadů kolo štěstí, tzv. receptář (praktických rad pro domácnost, aby třídění bylo čisté, praktické, rychlé…)
Kalendář „Barevných dní“ – duben a květen
Datum |
Místo |
Typ akce |
21. 4. 2004 |
Šumperk |
Ekologické dny |
22. 4. 2004 |
Zlín |
Akce města - Den Země |
22. 4. 2004 |
Vysoké Mýto |
Akce města - Den Země |
23. 4. 2004 |
Třinec |
Akce města |
24. 4. 2004 |
Plzeň |
Tradiční studentský Majáles |
24. 4. 2004 |
Hodonín |
Akce v ZOO |
28. 4. 2004 |
Nový Bor |
Samostatná akce |
28. 4. 2004 |
Česká Lípa |
Akce „Za čisté město“ |
30. 4. 2004 |
Bystřice |
Samostatná akce |
1. 5. 2004 |
Olomouc |
Akce města – Ekologický jarmark |
8. 5. 2004 |
Moravská Třebová |
Slavnostní otevření koupaliště |
20.-22. 5. 2004 |
Praha |
Bambiriáda |
27. 5. 2004 |
Tanvald |
Akce školy |
27. 5. 2004 |
Turnov |
Akce města |
28. 5. 2004 |
Jilemnice |
Samostatná akce |
29. 5. 2004 |
Hrádek nad Nisou |
Sobota na koupališti |
30. 5. 2004 |
Semily |
Akce města |
Aktuální termíny Barevných dní naleznete na www.ekokom.cz
Komunální odpad
Komunální odpad je veškerý odpad vznikající na území obce, tj.: odpad z domácností, odpad vznikající při čištění veřejných komunikací a prostranství a při údržbě veřejné zeleně včetně hřbitovů.
Právní normy posledního desetiletí určily obec jako původce komunálního odpadu. Představitelé obce jsou proto nuceni zajistit hospodaření s odpady. Dle zákona o odpadech mají obce a města povinnost také komunální odpad třídit a využívat. Součástí vytříděných složek komunálního odpadu jsou i použité spotřebitelské obaly, které jsou předávány dále k využití.
Třídění odpadu
Třídění odpadu zajišťuje obec vydáním obecně závazné vyhlášky, ve které stanoví systém shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů. Občané jsou povinni řídit se touto vyhláškou, a tedy i třídit odpad, který vyprodukují ve svých domácnostech. Způsobů sběru a třídění komunálního dopadu je celá řada. Mezi nejběžnější patří v ČR sběr donáškový, kdy se využitelný komunální odpad ukládá do kontejnerů nebo sběrných dvorů. Na ulicích našich obcí se můžeme nejčastěji setkat s modrými, zelenými a žlutými kontejnery, do kterých se ukládají papír, sklo a plast. Vytříděný odpad se poté dále zpracovává.
Využití vytříděného odpadu
Ročně vyprodukuje občan průměrně 250 kg odpadů. Z toho kolem 30 kg papírových odpadů, 25 kg plastových odpadů, 15 kg skleněných odpadů, 5kg kovových odpadů a asi 1,4 kg odpadů použitých nápojových kartonů.
Vytříděný papír se zpracovává v papírnách, přidává se do směsi na výrobu papíru. Papír je možné takto recyklovat asi pětkrát až sedmkrát. Výrobky z recyklovaného papíru: novinový papír, sešity, lepenkové krabice, obaly na vajíčka, toaletní papír apod.
Každý druh plastů se zpracovává jinou technologií, protože mají odlišné složení a vlastnosti. Z PET láhví se nejčastěji vyrábějí vlákna, která se používají jako výplň zimních bund a spacáků, nebo se přidávají do tzv. zátěžových koberců. Z fólií (sáčků a tašek) se opět vyrábějí fólie a různé pytle, např. na odpady. Pěnový polystyren slouží k výrobě speciálních cihel. Ze směsi plastů lze vyrábět odpadkové koše, zahradní nábytek, zatravňovací dlažbu či protihlukové stěny u dálnic.
Vytříděné sklo se vyčistí, rozdrtí a přidá do výchozí směsi k výrobě nového skla. Nejčastěji se takto vyrábí láhve na minerálky a pivo a jiné skleněné výrobky. Ušetří se při tom mnoho energie a surovin, přičemž sklo se dá takto používat vlastně donekonečna.
Kovy se používají zpět v hutích při výrobě. Nápojové kartony se zpracovávají nejčastěji v papírnách, nebo se z nich vyrábějí izolační desky, které lze využít ve stavebnictví.
Systém EKO-KOM
EKO-KOM, a. s. je autorizovaná obalová společnost, která zajišťuje sdružené plnění povinnosti zpětného odběru a využití odpadů z obalů prostřednictvím systémů tříděného sběru v obcích. Vychází přitom ze dvou zákonných povinností:
1. Výrobci, dovozci, plniči, prodejci obalů a baleného zboží mají dle zákona o obalech povinnosti zpětného odběru a využití odpadů z obalů. Prostřednictvím systému EKO-KOM tak spolufinancují náklady obcí na tříděný sběr komunálních odpadů spojený s obalovou složkou.
2. Obce a města mají dle zákona o odpadech povinnost třídit a využívat komunální odpad. Součástí vytříděných složek komunálního odpadu jsou také použité spotřebitelské obaly, které jsou předávány dále k využití.
Tzv. „Systém Zeleného bodu“ vychází z obdobných modelů, které jsou provozovány v evropských zemích, kde tyto systémy tvoří integrovanou součást nakládání s komunálním odpadem. Kromě zajištění zpětného odběru a využití obalů a obalových odpadů systém EKO-KOM provozuje řadu doprovodných činností: informační, konzultační, výzkumnou a vzdělávací.
Společnost EKO-KOM, a. s. měla na konci roku 2003 uzavřeny smlouvy s 20 200 firmami, které uvedly na trh 94% spotřebitelských obalů a s 4 200 obcemi, což představuje 92 % populace.
Zelený bod
Značka ZELENÝ BOD, která je umístěná na obalech, je mezinárodní symbol, který informuje o tom, že za obal byl uhrazen finanční příspěvek organizaci zajišťující sběr, třídění a využití obalů. Na území České republiky je touto organizací EKO-KOM, a. s. Značka ZELENÝ BOD je ochrannou známkou, její použití na výrobcích distribuovaných v ČR je možné pouze se souhlasem autorizované obalové společnosti EKO-KOM, která je nositelem práv na území ČR.
Požadovaný rozsah recyklace a využití obalového odpadu
OBALY |
31.12.2002 |
31.12.2003 |
31.12.2004 |
31.12.2005 | ||||
A |
B |
A |
B |
A |
B |
A |
B | |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% |
% | |
Z papíru |
30 |
35 |
35 |
45 |
40 |
50 |
45 |
55 |
Ze skla |
32 |
32 |
50 |
50 |
65 |
65 |
80 |
80 |
Z plastů |
10 |
12 |
10 |
15 |
12 |
20 |
15 |
25 |
Z kovů |
11 |
11 |
15 |
15 |
20 |
20 |
25 |
25 |
CELKEM |
25 |
30 |
32 |
39 |
38 |
45 |
45 |
52 |
A: recyklace B: celkové využití
Za obaly z jednoho materiálu se považují takové obaly, ve kterých daný materiál tvoří alespoň 70% hmotnosti materiálu.
Kontakt a další informace
Hana Hradecká
manažerka komunikace
tel: 729 848 300
e-mail: hradecka@ekokom.cz
Kateřina Šarounová
tisková mluvčí
tel: 729 848 302
e-mail: sarounova@ekokom.cz
EKO-KOM, a.s.
Na Pankráci 19
140 21 Praha 4
PR agentura
Ex voto
tel: 235 363 135
e-mail: exvoto@exvoto.cz